fbpx

Online Marketing

Online marketing is het inzetten van verschillende online middelen  -kanalen om een (gerichte boodschap) over het merk, de producten en diensten aan haar potentiele en huidige klanten te vertellen. Deze manier van (betaalde) communicatie gebruikt e-mail, social media, display advertising, zoekmachine optimalisatie, Google Ads en vaak ook growth hacking technieken.  Het handige van online marketing is dat je met een gerichte boodschap op zoek kunt naar prospects en klanten op het internet.

Online Marketing

Meer impact met Digital Marketing

Marketing of online marketing?

Online marketing verschilt van traditionele marketing doordat traditionele marketing zich vooral richt op print, Out of Home advertising, TV en radio. Hoewel in 2020 ook er ook echt stappen zijn gezet om deze traditionele mediakanalen een stuk digitaler te maken, met zaken als digital audio en digital out of home.

Voordelen

Online marketing = meetbaar. Dit wordt vaak gezien als een belangrijk voordeel van online marketing doordat met bijvoorbeeld Google Analytics duidelijk wordt via welk online kanaal je bezoekers op je website of je app terecht zijn gekomen. Hiermee kan je dan beter zien wat je waardevolle bezoekers zijn. Door een koppeling te maken met Google Analytics en de andere Google producten kan je ervoor zorgen dat je bezoekersdata gebruikt om mee te adverteren. En natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om dit mogelijk te maken.

Dit helpt dan om de bijvoorbeeld volgende vragen te beantwoorden:

  • Welk online marketing kanaal is het meest effectief gebaseerd op een KPI als conversie ratio
  • Welk online kanaal zorgt voor de hoogste orderwaarde?
  • Wat is het segment van gebruikers van de website welke een sterke betrokkenheid zijn met je merk, dienst of product en biedt kansen voor cross- en upsell

Welke kanalen zijn er?

Om een effectieve online marketing strategie in te zetten worden vaak de volgende online kanalen en technieken ingezet:

Hoewel online marketing ook veel kansen biedt om bedrijven en merken te laten groeien door de targeting technieken en het gebruik van audiences/doelgroepen is er ook een kans dat dit segmentatie te ver gaat. Hier is met name door Byron Sharp en Les Binet veel over geschreven. In het kort komt erop neer dat je er in online marketing goed op moet letten dat je ook nog voldoende reach haalt met je online campagnes.

Hiernaast moeten marketeers goed blijven onderzoeken met web surveys, user testing, persoonlijke gesprekken ervoor zorgen dat de gebruikservaring van de app of website optimaal is.

Online marketing effectief?

Online marketing is niet altijd effectief, doordat het relatief eenvoudig in te zetten en veel bedrijven dit ook doen voor hun merk/dienst kan de concurrentie in Facebook en Google soms zo groot zijn dat het relatief duur is om in te zetten. Dit kan echt een nadeel zijn om online marketing in te zetten. Het goed zoeken naar de waarde propositie van het merk, de doelgroep en de boodschap is dan enorm belangrijk.

Andere termen?

Online marketing is ook bekend als internet marketing, web marketing, digital marketing. Online advertising en internet adverteren zijn dan ook technieken die gebruikt worden binnen online marketing. Het verschil tussen online Marketing en Performance marketing ?

 

Menu