fbpx

Growth hacking met impact 

Impact =  Slimme oplossing(en) x  het aantal consumenten bereikt.


Dit geldt ook voor digital marketing.  Growth hacking is (online) marketing maar dan net even slimmer, creatiever maar vooral gericht op (omzet/afzet) groei door het verbeteren van de verkrijgbaarheid van het product of dienst. Growth hacking gaat over marketing maar ook over technologie, productontwerp, sales, service,  psychologie. Maar vooral om het snel, goed en goedkoop vinden van klanten en tractie voor je product of dienst. 

Het gaat vooral om het zoeken en vinden hoe je metric die groei veroorzaakt kan beïnvloeden die impact heeft. Dit wordt de North Star Setric (NSM) genoemd. Sean Ellis wordt gezien als de uitvinder van Growth Hacking. Hij begon met Logmein en deze technieken zijn sinds 2010 omarmd door veel Amerikaanse bedrijven. Deze startups zijn vaak groot geworden door Growth Hacking.  Netflix en Uber waren nooit zo groot geworden zonder deze technieken.  Op dit https://blog.growthhackers.com/ staan veel nuttige tips en tricks. 

Het meest intrigerende woord van Growth Hacking zit uiteraard in het woord hacker. Dit suggereert tenslotte een soort spannende illegaliteit. Het gaat bij growth hacking om een permanente nieuwsgierigheid waarom dingen zijn zoals ze gaan. Deze mindset zorgt voor groei. 

 In vergelijking met andere online marketing technieken is de growth hacking methode erop gericht met minimale budgetten incrementeel een maximale impact  te krijgen. Het is vergelijkbaar Guerilla marketing. Deze manier van (online) marketing wordt vaak gebruikt door start ups. 

Waarom is growth hacking nodig in veranderende organisaties? 

Verandering = Disruptie. Zonder deze mindset om te veranderen maak je kans om disrupted te worden. De  marketingvoorbeelden hiervan zijn inmiddels klassiek, wie kent Kodak nog of Nokia? Niet alleen startups hebben baat bij growth hacking, maar ook volwassen organisaties die een groei willen doormaken met digital marketing. Heel zwart wit kan je, bedrijven en organisaties indelen in 2 categorieën: Disrupters of organisaties die kans hebben om door nieuwe bedrijven die het slimmer doen te worden “overvallen”.  Onderstaande tabel maakt snel duidelijk in welke categorie je valt. 

Disrupters Disrupted
Mind Set voor groei, door testen en leren Nauwelijks testen en experimenten
Data staat in het hart van de (marketing) organisatie Data is verspreid over verschillende teams/tools
Gedeelde visie en mindset Silo denken en handelen

Wat betekent het nu praktisch? De 4 vuistregels:

  1. Er is altijd een manier om alles te doen
  2. Experimenteer om te verbeteren
  3. Experimenteren = leren
  4. Leer van je vorige experimenten en testen door data goed te gebruiken

    Learn en Growth cyclepage39image44300096

Dit klinkt logisch, maar is in de praktijk lastig. Het werken met Roadmaps en tools als bijv. Trello is dan ook noodzakelijk om dit goed vast te leggen.

Growth marketing met Impact? 

Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn om succesvol Growth Hacking toe te passen. Naast het centraal zetten van data gaat het vooral om of je je in staat bent een North Star Metric te beïnvloeden.  Deze metric is een van de kernpunten van Growth hacking. De voorbeelden van organisaties zijn klassiek, maar nog steeds relevant. Voor Uber was of is dit niet het het aantal taxiritjes, maar het aantal ritjes van first time users in een bepaalde tijd. Het zoeken naar een dergelijke metric vraag veel tijd en effort van de organisatie. Voor een opticien zoals bijvoorbeeld Pearle is het belangrijk om het aantal nieuwe klanten uit een bepaalde leeftijdsgroep een oogmeting te laten doen.  Het centraal zetten van deze metric, die een KPI moet worden helpt om te groeien bijvoorbeeld met een online oogtest. (link)

De groei pyramide van Sean Ellis

Belangrijkste vraag hierbij is: Hoe zou zijn als u dit product/dienst niet meer zou kopen?

Growth Pyramide van Sean Ellis

Deze vraag goed beantwoorden zorgt  dat je kan groeien. Wanneer dit % niet kopers te hoog is, verlies je blijvend tractie.  En dus met pijn en moeite gewonnen klanten en marktaandeel.  Om echt stappen te zetten is: 

  1. Een Product/Markt fit noodzakelijk  Is er een (latente) vraag naar het product of dienst? 
  2. Klaar zijn voor groei!
    1. Bepaal je North Star Metric (NSM) en kan je deze kwantificeren? 
    2. Bepaal je tools waarmee je wilt groeien. (Tools om te groeien)

Hierbij is de keuze aan tools werkelijk eindeloos. Hoe weet je nu wat te kiezen? Naast de basistools Analytics, Insights uit audiences van Google, Facebook Audience Insights zijn bijv. tools als Semrush nodig om inzicht en grip te geven op je groeikansen.  De overige stappen in de pyramide zijn vooral bedoeld om de organisatie te laten wennen aan deze manier van werken en om te kunnen schalen. 

Is er een formule voor groei? (ARRR funnel of framework)

Door het klankproces in de volgende 6 stappen te verdelen wordt vaak makkelijker om de juiste KPI’s te vinden.  Het model volgt de klassiek funnel Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. De funnel begint bij het creëren van naamsbekendheid en ‘eindigt’ bij het creëren van referenties vanuit je bestaande klanten en werkt eigenlijk door het stellen van vragen: Hoeveel mensen bereik je met ” ….”? 

Belangrijk hierbij is om te begrijpen wat welke variabelen in welk deel van je funnel de NSM in beweging krijgen,

Welke growth hacking tools zijn er?

De keuze is eindeloos, in het aantal tools, belangrijker is het volgende onderscheid te maken:

  1. Tools die inzicht geven
    1. Vastleggen gedragsinformatie (Google analytics, Facebook audience insights, Google audiences)
    2. Tools die je gedrag van je klant kunnen verklaren (oa. Hotjar, surveymonkey)
  2. Tools die verbetering mogelijk maken. 
    1. A/B testing tools voor web en app (Screaming frog, MOZ, Ahrefs voo SEO, Hotjar, Google Optimize e.a)
    2. Email A/B testing tools (in bijv. Mailchimp)

Uit ieder van de twee moet je kiezen. En natuurlijk geldt hoe meer je betaalt vaak hoe meer er kan. Beiden zijn nodig om groei te realiseren. Vanuit Digital Marketing met impact? 

Vanuit ThinkOrange  is er grote set aan activiteiten waar de growth hacker zich mee bezig kan houden.  De gemene delers hierin zijn marketing, psychologie, data, experimenteren, technologie, tools en automation.  Om de volgend stap te zetten is het noodzakelijk dat een goede digital strategie ent tactiek de volgende onderdelen bevat.  Dit komt tot uiting in onder andere de volgende activiteiten:

CRO

Als je het over UX hebt binnen marketing, komt vaak ook CRO ter sprake. Wanneer je bijvoorbeeld een website, mail of app bouwt kijk je namelijk ook naar CRO, Conversion Rate Optimization. Het draait daarbij om het verlagen van de wrijving, het idee daarachter is; hoe minder wrijving, hoe hoger de conversion rate.

page39image44300096

SEO 

Search Engine Optimization = Zoek Machine Optimalisatie SEO staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina’s voor de vindbaarheid door zoekmachines. Het maken van Search cluster analyses helpt hier enorm mee.

Google Ads Adverteren

Google Ads is het online-advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven reclame kunnen maken via zoekcampagnes, bannercampagnes, videocampagnes, shopping-campagnes en app-campagnes.

CRM

Customer relationship management oftewel crm is een Engelstalige benaming voor klantrelatiebeheer, soms ook relatiemarketing of verkoopbeheersysteem genoemd. Het gebruiken van bijv. MailChimp of webshopsoftware zoals lightspeed, shopify, magento en deze koppelen aan je CRM systeem zorgt ervoor dat beter klanten kunt vasthouden.

Experimenteren

Het verhogen van CRO doe je vaak door middel van A/B tests of door op een andere manier te experimenteren. Echter is het thema experimenteren in bijna alle andere facetten van growth hacking toe te passen. Bij het ontwikkelen van een product bijvoorbeeld kan er ook getest worden of een feature wel of geen waarde toevoegt voor de klant.