fbpx

Growth hacking met impact 

Impact =  Slimme oplossing(en) x  het aantal consumenten bereikt.


Dit geldt ook voor digital marketing.  Growth hacking is (online) marketing maar dan net even slimmer, creatiever maar vooral gericht op (omzet/afzet) groei door het verbeteren van de verkrijgbaarheid van het product of dienst. Growth hacking gaat over marketing maar ook over technologie, productontwerp, sales, service,  psychologie. Maar vooral om het snel, goed en goedkoop vinden van klanten en tractie voor je product of dienst. 

Het gaat vooral om het zoeken en vinden hoe je metric die groei veroorzaakt kan beïnvloeden die impact heeft. Dit wordt de North Star Setric (NSM) genoemd. Sean Ellis wordt gezien als de uitvinder van Growth Hacking. Hij begon met Logmein en deze technieken zijn sinds 2010 omarmd door veel Amerikaanse bedrijven. Deze startups zijn vaak groot geworden door Growth Hacking.  Netflix en Uber waren nooit zo groot geworden zonder deze technieken.  Op dit https://blog.growthhackers.com/ staan veel nuttige tips en tricks. 

Het meest intrigerende woord van Growth Hacking zit uiteraard in het woord hacker. Dit suggereert tenslotte een soort spannende illegaliteit. Het gaat bij growth hacking om een permanente nieuwsgierigheid waarom dingen zijn zoals ze gaan. Deze mindset zorgt voor groei. 

 In vergelijking met andere online marketing technieken is de growth hacking methode erop gericht met minimale budgetten incrementeel een maximale impact  te krijgen. Het is vergelijkbaar Guerilla marketing. Deze manier van (online) marketing wordt vaak gebruikt door start ups. 

Waarom is growth hacking nodig in veranderende organisaties? 

Verandering = Disruptie. Zonder deze mindset om te veranderen maak je kans om disrupted te worden. De  marketingvoorbeelden hiervan zijn inmiddels klassiek, wie kent Kodak nog of Nokia? Niet alleen startups hebben baat bij growth hacking, maar ook volwassen organisaties die een groei willen doormaken met digital marketing. Heel zwart wit kan je, bedrijven en organisaties indelen in 2 categorieën: Disrupters of organisaties die kans hebben om door nieuwe bedrijven die het slimmer doen te worden “overvallen”.  Onderstaande tabel maakt snel duidelijk in welke categorie je valt. 

Disrupters Disrupted
Mind Set voor groei, door testen en leren Nauwelijks testen en experimenten
Data staat in het hart van de (marketing) organisatie Data is verspreid over verschillende teams/tools
Gedeelde visie en mindset Silo denken en handelen

Wat betekent het nu praktisch? De 4 vuistregels:

  1. Er is altijd een manier om alles te doen
  2. Experimenteer om te verbeteren
  3. Experimenteren = leren
  4. Leer van je vorige experimenten en testen door data goed te gebruiken