fbpx

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie ook wel SEO genoemd,  is het aanpassen van je website met als doel om je website hoger te laten scoren in de niet betaalde zoekresultaten van Google en Bing.  Gezien de (nog)  dominantie positie van Google is de vraag dan ook vaak: Hoe kunnen wij hoger scoren in Google? 

Zoekmachine optimalisatie is dan de oplossing. Door het toepassen van verschillende werkwijzen op het gebied van techniek, content en autoriteit zorgen wij ervoor dat jij hogere posities in Google behaald. Belangrijk hierbij om te onthouden is dat het voor Google altijd gaat om hoe relevant ben je met je product of dienst, wordt er veel naar gezocht en wat vinden andere websites van wat jij aanbiedt.

Het verschil tussen betaalde en organische resultaten?

Voorbeeld SEO & SEA

Het eerste resultaat is een iets waar KLM in dit geval voor betaald heeft, het tweede resultaat is “gratis”,  Hierbij is gratis een relatief begrip. Ook voor organische resultaten moet je als bedrijf hard werken.  Door het toepassen van verschillende werkwijzen op het gebied van techniek, content en autoriteit zorgen wij ervoor dat jij hogere posities in Google behaald.

Verschil SEO, SEM en SEA?

De afkortingen SEO, SEO en SEM worden vaak door elkaar gehaald. Logisch, want ze gaan hand in hand, en hebben veel overeenkomsten. Toch zijn er duidelijke verschillen:

  • Search Engine Optimization – Website optimaliseren voor zoekmachines. Dit betreft enkel en alleen de organische (ofwel gratis) zoekresultaten.
  • Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. Dit betreft het optimalisatie van de campagnes die worden weergegeven als ‘gesponsorde zoekresultaten’. Adverteren doe je dan via Google Ads en Bing Ads.
  • Search Engine Marketing. Dit is de overkoepelende activiteit van zowel SEO en SEA. Hierbij kijk je naar een gebalanceerde strategie en tactiek.

Waarom is SEO zo belangrijk?

  • Een investering in SEO, zorgt vaak voor een structurele verbetering van de vindbaarheid van je website.
  • Het kost niet direct advertentiebudget
  • Je verbetert tegelijk de gebruikservaring op met name je website
  • Met een juiste strategie kan je jarenlang profiteren van je inspanningen

Waarom heb je SEO optimalisatie nodig?

Het algoritme van Google beoordeelt je website op meer dan 200 factoren. Op basis van deze rankingfactoren rangschikt Google je website binnen de zoekresultaten. Wat voor product of dienst je ook wilt verkopen via je website, je hebt zoekmachine optimalisatie nodig om online optimaal resultaat te kunnen behalen.  En beter je dit doet met je website, de content die je maakt hoe beter je ranking is binnen Google.  Het zoeken naar de juiste zoekwoorden, wat je concurrentie doet en waar je nog een positie kan behalen is goed mogelijk als je een goede strategie hebt.  Hoe je er nu voorstaat kan je zelf bekijken in google met deze “truc”:  “site:jedomeinnaam.”  En je ziet hoe je door Google gevonden wordt.

Hoe kan je de SEO resultaten beïnvloeden?

Zoekmachineoptimalisatie de belangrijkste  onderdelen:

  • Goede Content: “Content is King” wordt weleens gezegd. Zonder content geen zoekmachineoptimalisatie. Over dit onderdeel gaan we het hebben in dit artikel.
  • Een sterke Technische optimalisatie: Als de website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots niet eens bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat je website technisch op orde is. Tools als SEMRUSH, MOZ, Ahrefs en Screaming Frog kunnen hierbij helpen.
  • Off-site SEO: Denk bij offsite SEO bijvoorbeeld aan links naar je website toe. Maar ook shares, likes en exposure op social media kan invloed hebben op je zoekmachineoptimalisatie

SEO en SEA balanceren?

Met een goede strategie die begint met een zoekwoorden cluster analyse kan je (beter) bepalen op welke zoekwoorden je moet bieden/betalen.     Deze balancering is van belang om te bepalen om te zorgen dat je voldoende zichtbaar blijft, zonder teveel te betalen. We helpen je graag met het maken van gebalanceerde  SEO en SEA strategie. In dit voorbeeld staan de zoekvolumes en uiteraard rankt KLM vaak op nummer 1, maar op bijv. KLM Florence Amsterdam rankt KLM op nummer 3.. Dit beïnvloeden en zorgen dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden is waarbij we goed in zijn.

Zoekmachine resultaten

Meer weten of over hoe je Google Resultaten kan verbeteren? Neem dan Contact op,