fbpx

Facebook Advertising

Adverteren op Facebook en Instagram is de manier om in contact te komen met je doelgroep.  Het steeds veranderende Facebook-algoritme maakt het een uitdaging om met alleen organische posts in contact te komen met doelgroep. Maar Facebook’s micro-targeting en advertising functies stellen je in staat om jouw exacte doelgroep te bereiken.

De mogelijkheden binnen Facebook Advertising zijn echt eindeloos en metrics waar Facebook op kan rapporteren over de effectiviteit van de campagnes is enorm.  Hiervoor wordt Facebook vaak ingezet: Brand Awareness, Maximaal bereik, Lead generatie, en conversie doelen. Het is een ideale manier van Online marketing

Om deze reden is het belangrijk om alle opties en mogelijkheden te kennen. Dit omdat zorgt digital marketing met impact. In dit overzicht laten we de belangrijkste opties en mogelijkheden van Facebook advertising.

Welke type advertenties zijn er? 

Image Ads

Deze eenvoudige advertenties zijn een geweldige manier om te beginnen met Facebook reclame. Je kan er een maken met slechts een paar klikken door een bestaande post te boosten met een afbeelding van je Facebook-pagina.

Tekst ad

Video ads

Video Ads s kunnen worden uitgevoerd in News Feed en Stories, of ze kunnen worden weergegeven als in-stream advertenties in langere Facebook-video’s.  Op https://www.facebook.com/business/ads-guide/video?ref=fbb_video_hub staan alle actuele formaten.

 

Heineken video

Carousel ads

Carousel Ads maken het mogelijk om tot tien afbeeldingen of video’s in een enkele advertentie te tonen, elk met een eigen link. Zo kan je specifieke details over één product, dienst of promotie laten zien, of een verhaal over je merk vertellen in ieder carrouselkaart.

Pearle

Collection ads

Collection Ads zijn een advertentieformaat dat het voor mensen gemakkelijker maakt om producten en diensten te ontdekken, te bekijken en te kopen vanaf hun mobiel device.

Een Collection Ad bestaat meestal uit een afbeelding en/ of een video, gevolgd door verschillende productafbeeldingen. Als iemand op een Collection Ad klikt, komt hij of zij terecht in een Instant Experience – een schermvullende ervaring die zorgt voor betrokkenheid en interesse en intentie.

 

Collection Ad

Instant Experience ads

Facebook Instant Experiences, voorheen bekend als Canvas Ads, deze zijn ontworpen om op een creatieve manier de aandacht van je doelgroep  te trekken. Het is een beetje te zien als een landingspagina, maar dan binnen Facebook of Instagram. Binnen een Instant Experience kan je consumenten boeiende video’s en foto’s laten bekijken, door carrousels vegen, kantelen om te pannen en lifestyle beelden met getagde producten verkennen – en dat alles in één enkele advertentieformaat.

Het leuke aan Instant Experiences is dat ze ook echt uitnodigen tot interactie. De sjablonen die Facebook levert in de Business Manager helpen je hierbij als je iets wilt “bouwen”. 

Instant Experience

Lead ad

Lead Ads, de naam zegt het al. Je  lead-generatie-campagnes uitvoeren op Facebook en Instagram.  Deze kan je vanaf je Facebook-pagina of vanuit Facebook Business Manager. 

Ze zijn top om abonnementen op de nieuwsbrief te verzamelen, iemand in te schrijven voor een proefversie van je  product en zo zijn er nog 1000 dingen die je kan bedenken met Lead Ads. De uitdaging is wel dat de leads binnenkomen in de Facebook omgeving. Dit vraagt een klein beetje werk om ze weer bruikbaar te maken voor bijvoorbeeld je CRM systeem. 

Dynamic ads

Facebook Dynamic Ads is een prima instrument in een een ecommerce strategie. Dit “formaat” vertoont automatisch de juiste producten aan mensen die interesse hebben getoond op je website, in je app of elders op het web. Door de product catalogus en je feed te koppelen kan Facebook perfect werken in een media strategie. Met name voor remarketing is dit een prima instrument. 

Bijvoorbeeld, als iemand een productpagina heeft bezocht of een product in zijn winkelwagen op je website heeft geplaatst, maar vervolgens de aankoop heeft opgegeven, zullen dynamische advertenties voor dat specifieke product in hun Facebook-feed verschijnen.

Dynamic ADS

Je kan een dynamische advertentie maken maken met de carrousel, de image ad of de collection ad.  De belangrijkste tips als je wil starten met Dynamic Ads. 

  1. Maak een catalogus aan en voeg je producten toe. En zorg voor een slimme onderverdeling. 
  2. Installeer de Facebook pixel correct.  Om dynamische advertenties te kunnen uitvoeren, moet je pixelcode de ViewContent, AddToCart en Purchase events bevatten.
  3. Verbind je Facebook pixel met de catalogus. 

Andere formaten die kunnen worden gekozen

Messenger Ads: Een manier om direct klantcontact via de Facebook Messenger app tot stand te brengen. 

Facebook Stories

Advertenties in Stories zijn beschikbaar op Facebook, in Messenger en op Instagram. Via Stories-advertenties kun je je doelgroep mobiel bereiken met een video of een andere slimme vorm van animatie op mobiel scherm. Goed om te weten: Facebook Stories zijn niet te selecteren als zelfstandige plaatsing bij het maken van een advertentie voor Facebook of Messenger. Het formaat is vooral geschikt voor inspiratie en brandbuilding. Het blijft 24 uur actief. 

Install app format

Dit formaat is een interactieve video advertentie voor Facebook en Audience Network voor adverteerders van mobiele apps. Het is vooral gericht op de eerste installatie van apps. En zou in potentie ook kunnen worden gebruikt voor heractivatie. 

Adverteren op Facebook. Zo werkt het?

Stap is natuurlijk een facebookpagina en het aanmaken van een business manager voor je bedrijf of organisatie.. In de stappen die hieronder staan, wordt duidelijk dat het aantal keuzes om te adverteren eindeloos is op Facebook. In deze jungle van keuzes is verdwalen best simpel. Maar de belangrijkste vraag die je bij alle settings moet afvragen, wat wil ik vertellen, wie wil ik bereiken en wat heb ik er aan budget voor over. Zo krijg je digital marketing met impact. 

Stap 1: Wat wil je bereiken? Kies je doelstelling: 

Log in bij Facebook Ads Manager en selecteer het tabblad Campagnes en klik vervolgens op Aanmaken om aan de slag te gaan met een nieuwe Facebook-advertentiecampagne.

Facebook biedt 11 marketingdoelstellingen die met je campagnes en adverties kan bereiken.. Dit valt er te kiezen. 

  1. Merkbekendheid: Introduceer je bedrijf of  merk aan een nieuwe doelgroep 
  2. Bereik: Stel je advertenties  bloot aan zoveel mogelijk mensen in uw publiek.. Dit vergroot awareness. 
  3. Verkeer: Stuur je facebook traffic naar een specifieke webpagina, app of Facebook Messenger-gesprek.
  4. Engagement: Bereik een breed publiek om het aantal post-interactie of Page Likes te verhogen, de aanwezigheid op je even of evenement te verhogen of mensen aan te moedigen om een speciale aanbieding te claimen.
  5. Apps worden geïnstalleerd: Laat consumenten je  app installeren.
  6. Videoweergave: Laat meer mensen je video’s bekijken.
  7. Lead generation: Haal nieuwe prospects in je sales funnel.
  8. Berichten Stimuleer je prospects of klanten om contact op te nemen met je bedrijf via Facebook Messenger.
  9. Conversies: Een specifieke actie ondernemen op je website? (zoals inschrijven op uw lijst of uw product kopen), met je  app of in Facebook Messenger. Met dit doel kan het. 
  10. Catalogus verkoop: Sluit je  Facebook-advertenties aan op uw productcatalogus om mensen advertenties te laten zien voor de producten die ze het meest waarschijnlijk willen kopen.
  11. Winkelverkeer: Stimuleer consumenten je winkel te bezoeken

Kies een campagnedoelstelling op basis van je doelstellingen die je wilt bereiken met je advertentie. Bij  conversie gerichte doelstellingen (zoals verkoop) kunt betalen per actie (vaak een conversie), maar voor awareness doelstellingen (zoals verkeer en views) betaal je voor impressies. 

Stap 2. Geef je campagne een naam

Scroll naar beneden om je Facebook campagne een naam te geven en kies voor een A/B test.  Campaign Bid Optimization of te wel CBO? Deze optie kan nuttig zijn als je meerdere advertentiesets gebruikt. Persoonlijk vinden we deze optie vaak tricky, omdat deze budget automatisch verdeeld over campagnes. En vaak op zoek gaat naar de makkelijker te realiseren doelstellingen. 

Stap 3. Stel je advertentieaccount in

Als je al een account hebt aangemaakt, zie je een knop met de tekst . Klik daarop om naar de volgende stap te gaan. Maar als je nieuw bent in Facebook reclame, zie je een knop met de tekst Set Up Ad Account. Klik daarop en je wordt gevraagd enkele gegevens in te voeren om je advertentie-account aan te maken. Deze stappen goed doen zijn belangrijk, want het is niet makkelijk dit te corrigeren. 

Stap 4. Je doelgroep bepalen 

Begin met het selecteren van uw doellocatie, leeftijd, geslacht en taal. De doelgroep indicator helpt  hierbij om te zien hoeveel personen je kan bereiken.  

Nu is het tijd voor de gedetailleerde targeting. Vergeet niet: Effectieve targeting is je sleutel tot het maximaliseren van je investering en er is geen tekort aan manieren om uw doelgroep te targeten met behulp van Facebook Ads Manager.  Gedetailleerde targeting: Gebruik dit veld om mensen specifiek op te nemen of uit te sluiten op basis van demografie, interesses en gedrag. Je kan hier echt specifiek worden. Dit is dan ook de kracht van Facebook en Instagram advertising. 

Connection: Je kunt mensen die een bestaande connectie hebben met je Facebook-pagina, je app of een evenement etc uitsluiten. . Als je bijvoorbeeld een nieuw publiek wilt bereiken, selecteert u “Sluit mensen uit die uw pagina leuk vinden”. Als u een aanbod of nieuw product wilt promoten bij bestaande fans, selecteert u “Mensen die uw pagina leuk vinden” om mensen te bereiken die uw merk al kennen. U kunt er ook voor kiezen zich te richten op vrienden van mensen die al eerder met uw merk te maken hebben gehad.

Step 5. Kies je je placements

Ook hier zijn de keuze weer enorm. Afhankelijk wat je hiervoor gekozen hebt bij de optie handmatig krijg je de keuze uit: .  

  1. Type apparaat: Mobiel, desktop, of beide.
  2. Platform: Facebook, Instagram, Publiek Netwerk, of Messenger
  3. Plaatsingen: Feeds, Stories, in-stream (voor video’s), berichten, in-artikel en apps en sites (buiten Facebook).
  4. Specifieke mobiele apparaten en besturingssystemen: iOS, Android, feature-telefoons, of alle apparaten

 

Step 6 Kies je budget en schema wanneer je zichtbaar wilt zijn. 

Stap 7. Het leukste deel, maak je advertenties. 

Kies eerst het formaat van je advertentie en voer dan de tekst- en mediacomponenten voor je advertentie in. De beschikbare formaten zullen variëren op basis van de campagnedoelstelling die u aan het begin van dit proces hebt geselecteerd. Uiteraard zorg je dat conversietracking van je advertenties ook hier goed is ingesteld. 

Gebruik de preview tool onderaan de pagina om er zeker van te zijn dat je advertentie er goed uitziet voor alle mogelijke plaatsingen (mobiel, desktop nieuwsfeed, rechterkolom, etc.). Wanneer je tevreden bent met je keuzes, klik dan op de groene Bevestig knop om je bestelling te plaatsen en wacht dan tot je een e-mail van Facebook krijgt om je te informeren dat je advertentie is goedgekeurd.

Als je alle deze stappen doorlopen hebt dan ben je klaar voor een succesvolle campagne op Facebook. Maar we doen dit uiteraard graag voor je. De afbeeldingen op deze pagina zijn ter illustratie.

Menu