fbpx

Conversie optimalisatie.

Je website wordt goed gevonden in Google, je verkoper zijn prima, maar haal je het maximale uit je website of app?  Dan is tijd voor conversie optimalisatie.

Wat is conversie optimalisatie ?

Conversieratio = aantal conversies / aantal sessies per pagina.

Conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO)  toe te passen richt je je op het wegnemen van obstakels in website of webshop waardoor bezoekers beter, sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact. Hiermee kan je succes en je impact vergroten. Een conversie kan elk doel zijn in je website of app. Met dit voorbeeld wordt het duidelijk:

Je bent eigenaar van een webshop met luxe meubelen. Op jouw webshop komen per maand 1.000 bezoekers. Deze bezoekers bestellen gezamenlijk 20 producten (en betalen deze). In dit geval is jouw conversiepercentage 2% per maand.  Wanneer dit percentage naar 3% gaat, dan haal je met dezelfde investering in website verkeer gewoonweg meer omzet/afzet/leads.

Je advertenties in Google Ads en social media zijn een succes. Kortom: er komt genoeg verkeer naar je website. Toch haal je niet voldoende rendement uit deze bezoekers: ze converteren te weinig, niet vaak genoeg, of de orderwaarde is te laag.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie wordt vaak gezien als website of app optimalisatie. Hier is vaak ook wel de grootste winst te halen, maar het neemt niet dat door aanpassingen in de kwaliteit van je website verkeer ook winst kan halen.  Met deze pyramide voor je website is te zien waar aan gewerkt kan worden, aan de top van de pyramide zijn “winsten” van optimalisaties vaak geringer.

CRO Optimalisatie

  1. Propositie? Een propositie is de belofte over de waarde die van een product of dienstverlening mag worden verwacht. De propositie vertelt hoe problemen van je klant wordt  opgelost, wat de voordelen zijn van het product en waarom de klant juist dit product en niet dat van de concurrentie zou moeten kopen. Dit inzichtelijk maken met een zoekwoorden onderzoek, wat verkoopt je concurrent en tegen welke prijs, rekent deze bijvoorbeeld verzendkosten? Dit goed inzichtelijk maken. En je website/bedrijf hier op aanpassen in de basis van commercieel succes. Met een scherpe propositie die je getest hebt bij klanten, heb je basis van succes gelegd.
  2. Technische obstakels zijn de onderdelen op je website of webshop die jouw bezoeker ervan weerhouden überhaupt ooit bij een aankoop of contact te komen. Hierbij moet je denken aan factoren waaronder een trage website, 404 pagina’s (pagina niet gevonden), geen mobiele versie, onnodige foutmeldingen, etc. Dergelijke technische obstakels kan je zelf heel gemakkelijk achterhalen. Door bijvoorbeeld je website of webshop zelf proberen te vinden (in de zoekmachines), te bezoeken en het standaard proces dat je wil dat je klant doorloopt te testen. Ook als je werkt met Lightspeed, Shopify of andere standaard pakketten is niet altijd goed. Test een aantal websites van je concurrent? Of gewoon van bijv. Amazon, bol.com. En kijk naar best practices. Dit is namelijk wat je consument verwacht.
  3. Functionele obstakels zijn te achterhalen door functionaliteiten die je website of webshop, zelf of door derden te laten testen. Het lijken op technische obstakels, maar het zijn zaken die vanuit perspectief van je consument niet logisch zijn. Ze verhinderen conversie niet, maak maken het moeilijker. Een voorbeeld: Als je zoekfunctie op je website geen resultaat oplevert  is dit een functioneel obstakel. Technisch werkt, de gebruikerservaring klopt, maar het levert geen resultaat op.
  4. UX-design (User experience) speelt zich wat meer op de achtergrond af en draait vooral om functionaliteit en structuur. Belangrijk is dat het doel van je website en de behoeften van de gebruiker op elkaar zijn afgestemd. Wat wil de bezoeker weten of wat wil hij doen? En wat wil je dat deze doet? Welke functionaliteiten moeten er geboden worden om hem daartoe in staat te stellen? Daarnaast is het verstandig om wat aandacht te besteden aan de manier waarop je informatie ordent. Staat alle informatie op de plek waar de gebruiker het verwacht? Zijn alle pagina’s binnen enkele clicks bereikbaar? IKEA is een schoolvoorbeeld van een vernuftig UX-design. De producten en handleidingen van de organisatie zijn bijvoorbeeld perfect op elkaar afgestemd. De handleidingen zijn simpel, universeel en herkenbaar.
  5. Psychologie & A/B testen. In dit deel van de pyramide gaat het om wat je als consument ziet leest, ervaart van de aangeboden content op de de website of in de app. Als je weet wat het gedrag is, kun je onderzoeken waarom dit het gedrag is. Door de analyse van gedrag binnen het CRO proces centraal te stellen, krijgen je A/B-testen een duidelijke richting. De structuur en onderzoekshouding die je wint met psychologie maken het mogelijk om daadwerkelijk te leren over het gedrag van jouw bezoeker. Dit is de basis van A/B testen. Verzamel ideeën, structureer ze, maak goede hypotheses (Indien x, dan gebeurt er Y, omdat ….) en start met testen.  Een voorbeeld: Alleen vandaag nog 10% korting is een heel er simpel voorbeeld van psychologie. (het gebruik van schaarste). Zijn er ruim 300 principes die kunnen werken op je website/app.

Samengevat: Met een goede basis, een propositie zet je de eerste stap naar succes, maar kijk vooral door de ogen van een consument. En durf te testen. Dit is de basis van een succesvolle conversie optimalisatie aanpak.

5 redeneren waarom CRO nodig is?

Waarom zou je beginnen met conversie optimalisatie? Een betere vraag is eigenlijk: waarom niet? Wie wil er nou niet meer conversies realiseren?Wie een website of webshop beheert, kan eigenlijk niet om conversion rate optimization (CRO) heen. En daar 5 redenen voor:

  1. Adverteren kost geld. Om het meeste uit je adverteerkosten te halen, kun je er maar beter voor zorgen dat bezoekers die je via deze advertenties genereert ook daadwerkelijk converteren. Zet alles in werking om de bezoeker te helpen!
  2. Concurrentie. Blijf je concurrentie voor. Deze staan ook niet stil. Dan moet je je bezoekers een zo goed mogelijke ervaring bieden.
  3. Ken je gebruikers. Je leert je website bezoekers begrijpen door het uitvoeren van diverse testen en stemt je website af op hun gedrag, op hun keuzes. Door het gedrag van je website bezoekers te analyseren, weet je waar de website nog beter kan.
  4. Hogere conversie. Door het succesvol inzetten van conversieoptimalisatie kun je een hoger conversiepercentage realiseren. En dus een hogere opbrengst per bezoeker. 
  5. Kan met een laag budget. Conversieoptimalisatie hoeft niet duur te zijn met tools als Google Analytics, Hotjar en Google Optimize

Praktische tips

  • Zorg dat als je start dat de meeste technische en functionele obstakels zijn opgelost. Dit maakt CRO een stuk leuker!
  • Bepaal de metric of KPI die je wilt beïnvloeden 
  • Verzamel al je ideeën, zet zet in Trello of een Excel sheet en maak categorieen op basis van de optimalisatie pyramide
  • Maak goed hypotheses, en probeer te verklaren waarom zaken zijn zoals ze gaan, zoals ze gaan.
  • Doen! Begin klein, een klein testje geeft al snel inzicht en wat is er nu leuker dan een succesvolle test

Starten lastig?

Conversieoptimalisatie is en kan op heel veel manieren. Meer informatie nodig? Of wil je aan de slag om jouw website te optimaliseren? We maken graag een lijst van optimalisaties voor je! Bel 030-2270077.

 

Menu