fbpx

Performance marketing

Performance marketing is een digitale marketing communicatie strategie waarmee je impact maakt op je belangrijkste KPI’s.  Of het nu gaat om sales of om branding. Maar het belangrijkste is dat het meetbaar is. En bijdraagt aan een business- of media KPI framework.. Pas als je bedrijfsdoelstellingen gelinkt kunnen worden aan media doelstellingen maakt deze strategie impact.  En daar doe je het tenslotte voor.
Deze manier van marketing heft de manier waarop bedrijven adverteren voor merken, producten of diensten compleet veranderd. Het heeft ook duidelijker gemaakt welke marketing campagnes dragen nu bij aan succes.

Het maakt het mogelijk dat je werkelijk vrijwel alles kunt meten van brand reach, conversies of het bekijken van een online advertentie. Dit zorgt wel voor een enorme stroom aan data, waarbij adverteerders goed moeten kijken wat nu echt de bijdrage is aan de conversie of brand lift. Het belangrijkste van performance marketing is toch wel om te kijken naar ROAS (Return On Ad Spend) of een target CPA.

De meest populaire KPI’s/doelen

1.       Website traffic, al dan niet kwalitatief
2.      Sales (gestuurd op ROAS of targets CPS/A)
3.     Terugkerend bezoek, (via remarketing)
4.     Engagement (kwalitatieve interactie met website of app)
5.     Lead Generation

De belofte van performance marketing

De grootste belofte van deze manier van marketing is transparantie, maar ook controle bij de adverteerder. De macht komt ook door het gebruik van bijv. het Google Marketing platform te liggen bij de markeer. De grootste uitdaging voor de markteer vooral in het feit dat door de hoeveelheid data het soms compleet niet duidelijk is wat de campagne heeft opgeleverd. Natuurlijk kan er gekeken worden naar leads, sales en clicks gekeken worden.
De belangrijkste voordelen:
1.       Relatief eenvoudig om te meten en op te zetten
2.      Laag start budget nodig, dus een gering financieel risico bij falen
3.     ROI focus, een duidelijke verhouding tussen opbrengsten en kosten

Wanneer succesvol?

Het goed kunnen meten van de ROI is belangrijkste succesfactor in digital marketing. De complexiteit zit in de keuze van de juiste KPI’s die ook bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Het ontbreken van de juiste data of het niet goed kunnen interpreteren is vaak de faalfactor van performance marketing.

Hoewel er veel meetbaar is, is er door de komst van de AVG en GDPR best wat veranderd. Naast het feit dat consumenten gemiddeld meer dan 10 apparaten hebben met een internet connectie hebben is er ook de wereld van de first party cookies wel wat verandert. Het gebruik van third party cookies zal performance marketing en adverteren stevig veranderen. Als adverteerder/bedrijf zal je dan ook meer moeten gaan leunen voor op first party data. IAB framework cookieless marketing

Huishouden en aantal devices in 2020

Huishouden en aantal devices in 2020

Nadelen van performance marketing

Wanneer meer dan 70-80% van het budget puur en alleen naar performance marketing campagnes gaat heeft dit impact op brand awareness en gaat op lange termijn ten koste van de sales resultaten. (https://ipa.co.uk/knowledge/publications-reports/effectiveness-in-context). Hiernaast is het ook belangrijk om het ecosysteem en de manier waarop advertenties worden uitgeleverd goed te blijven bekijken. En te kijken of viewability, click fraude niet op treden. Hiervoor zijn ook verschillende tools zoals IAS en MOAT.

Affiliate marketing = Performance marketing

Je kunt vaak afrekenen op een cost per sale met affiliate marketing,  Als adverteerder betaal je een vergoeding als een van de doorgestuurde bezoekers overgaat tot een transactie. Je weet van tevoren hoeveel je betaalt per sale. Maar je invloed op hoe je product of dienst wordt gepromoot is vaak lastig te achterhalen. En uit ervaring weten wat dat dit best arbeidsintensief is.

Plan, Act, Do, Plan

Doordat data beschikbaar is over de effectiviteit van deze communicatie strategie is het goed mogelijk om de campagnes te optimaliseren. Het is aan de performance marketeer of growth hacker om te zorgen dat de sales groeit en er ook een goede ROI wordt behaald.

Menu