fbpx

Slimmer omgaan met Google Shopping? Lagere kosten: Laat Youtube voor je werken!

 

Youtube en Google shopping voor je laten werken als Corona voorbij is? Nu e-commerce in deze Corona crisis er inmiddels anders uitziet is het ook slim om vooruit te kijken.  Op basis van wat er in China te zien is, is best een voorspelling te maken waar het naartoe gaat. Out of Home entertainment, zoals een dagje efteling en reizen met Trein of vliegtuig zal in een 1,5 meter economie nogal lastig zijn of niet voldoende rendabel zijn.  

Wat gaan we als eerste doen na het opheffen van de verschillende maatregelen?

Op basis van het gedrag in China is best een voorspelling te maken is wat we als eerste weer gaan doen. Onze top-4 voorspelling: 

  1. Uit eten gaan
  2. Shoppen
  3. Sporten
  4. Reizen

Dit soort voorspellingen zijn nu een leuke gimmick, maar om de fundamentele verandering te zien in e-commerce hoeft geen grote voorspeller te zijn. En dat zijn we natuurlijk ook niet. 

Lange termijn impact van van Corana op e-commerce en media?

Het veranderende consumenten bedrag zal blijvend zijn, dit zorgt voor een toegenomen druk op online media. We verwachten alleen maar een stijging in CPC’s en CPM tarieven. Door de toegenomen concurrentiedruk zal het nog lastiger zijn om online op te vallen. Google shopping is in Nederland nog wel erg belangrijk bij de start van de oriëntatie van de online consument. 

54% van de Nederlanders start de zoektocht naar producten en diensten op een zoekmachine of op Amazon, maar dit zijn voor veel e-commerce bedrijven relatief dure acquisitiekanalen. 

Wie gebruikt welk kanaal? 

Nederland Duitsland US Spanje UK
Amazon 13% 79% 79% 80% 62%
Zoekmachines 54% 58% 47% 47% 39%
Website merk 30% 18% 23% 37% 18%
Overige marktplaatsen/Vergelijkers 61% 35% 21% 35% 39%
Retail websites 29% 17% 40% 17% 34%
Social Media 9% 10% 5% 10% 11%

Bron: The future op shoppers, 2019

Onze 3 oplossingen om meer sales te halen tegen lagere kosten?

  1. Youtube for action
  2. Maak gebruik van Custom Intent audiences
  3. Discovery ads
  1. Youtube for action

Youtube for  Action-campagnes kan je gebruiken  door opvallende call-to-actions (CTA’s), koptekst overlays en een eindscherm aan je video advertentie toe te voegen. Met dit subtype videocampagne kunt je  klanten aanmoedigen om je product te kopen of te bekijken. Ervaring laat een tot 40% CPA zien en tot 10% lagere Search CPC laat zien. Dit is met name interessant om kosten te drukken. 

Youtube heeft als zoekmachine nog een groot potentieel, waarbij de perceptie van Youtube is nog steeds dat het gaat om kanalen van Dylan Hagens,  MeisjeDjamilla, SIV HD, Enzo Knol, Kwebbelkop, StukTv of Jelly. Deze content is nog steeds wel gericht op een jonge doelgroep, Maar deze doelgroep wordt langzamerhand volwassen. In de leeftijd van 18-24 jaar is Youtube de meest bezochte website. Of te wel je doelgroep wordt langzamerhand groter.

Youtube for action lijkt de oplossing om sales te realiseren  als de juiste conversies met Google Ads tag zijn ingesteld. (true view tracking enabled). 

Hiernaast heeft Google ook Custom Intent Audiences toegevoegd om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep ook de juist video’s te zien krijgt. Ervaring aan onze kant zien dat merken die effectiever en goedkoper willen groeien dit kunnen doen zonder gebruik of met minder gebruik maken van Google Shopping. 

In onderstaande grafiek staat welke metrics en KPI’s gerealiseerd kunnen worden met Youtube

Awareness Consideration Action
Uniek bereik

?

Brandlift 2.0

?

?

?
Clicks/website visits

?

?
Conversies/leads/micro conversies ?
Winkelbezoeken ?

2. Custom Intent Audiences in Youtube: 

Deze techniek van zelf je audiences maken is niet nieuw, het bestaat al langer maar het gebruik binnen Youtube als alternatief voor Shopping ads is relatief nieuw. Juist omdat de CPC’s veel lager liggen kan het een interessant zijn om consumenten die interesse hebben in je categorie te verleiden om een goede video van je te bekijken waarom jij een een relevant merk voor ze bent. Dit in combinatie met een goede target CPA of maximize conversions bidstrategie. Deze Youtube strategie is vooral interessant voor merken die nog nog zo bekend zijn. En willen groeien in hun categorie.

Hoe werkt dit dan? 

Ontwikkel content voor de verschillende categorieën waarin je actief bent of maak snel goede product video’s voor de producten waar je een hoge CPC betaalt. Met bijvoorbeeld www.storytec.nl ben je in staat zelf op een makkelijke manier je videos’s te maken en te beheren. 

De eisen voor de video’s

Introductie en inhoud Maximale optimalisatie voor mobiel
  • Geef een reden waarom jij  of jouw bedrijf de oplossing heeft
  • Zorg dat de video de aandacht trekt in de eerste 5 seconcen.
  • Laat de voordelen zien van de features
  • Zorg voor snelle en voldoende overgangen om de aandacht vast te  houden
  • Maak een sterke call to action/deal of promotie waarom de consument actie moet ondernemen. 
  • Zorg voor scherpe en heldere beelden, dit hoeft niet 100% mooi te zijn maar wel authentiek. 
  • Zorg ervoor dat logo’s altijd zichtbaar zijn 

Met deze simpele zaken moet het mogelijk zijn om een goede Youtube strategie te ontwikkelen. 

Google Discovery Ads

 

Een ander product wat plek verdient in een e-commerce aanpak zijn de Google Discovery Ads. Deze zijn in Maart 2020 voor veel klanten vrij gegeven om deze op intentie gedreven. Dit is een prima advertentieformaat om aandacht te krijgen voor je aanbod en tegen relatief lage kosten websiteverkeer te genereren. Deze ads verschijnen in de Homefeed van Android toestellen. 48% van de gebruikers heeft een android toestel. Door een goede koppeling te maken met audiences ontstaat een krachtige tool voor ecommerce. 

Meer weten? Neem dan contact op .Contact

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan