fbpx

Performance Marketing

Performance marketing =  Ik wil als bedrijf of organisatie X bereiken en daar heb ik bedrag Y voor over.  Bij ThinkOrange kijken we graag naar wat marketing oplevert. En vooral of het impact heeft, daarom vinden we performance marketing zo interessant mits het slim gedaan wordt. Anders heeft een negatieve impact op je merk. 

Performance marketing is een veelomvattende term voor online marketing en waarbij adverteerders alleen betalen als er een specifieke actie plaatsvindt. Deze acties kunnen een gegenereerde lead, een verkoop, een klik, en meer omvatten.  

Wat zijn de mediakanalen voor Performance marketing? 

  • Native advertising
  • Gesponsorde content advertising
  • Affiliate marketing
  • Social media advertising
  • Zoekmachine marketing 

Wat betekenen deze begrippen? 

  • Native advertising stelt je  in staat om het bereik van je content of website drastisch te vergroten en doorklikken naar een specifieke landing te bereiken via de websites van uitgevers. Deze vorm van native advertising kan bijzonder vruchtbaar zijn voor merken die hun doel niet bereiken via zoek- en social media-kanalen.
  • Gesponsorde content advertising – Een andere vorm van native advertising, gesponsorde content leidt niet direct tot verkeer buiten de site, maar tot een pagina op de site van de uitgever. 
  • Social media advertising – Adverteren op Facebook, Instagram, Linkedin of Pinterest. 
  • Zoekmachine marketing -Pay-per-click programma’s aangeboden door Google en Bing vergroten je bereik van je merk via zoekmachines  op een snelle manier,  waarbij de uitdaging is kannibalisatie te voorkomen. 
  • Affiliate marketing – Veel merken streven naar affiliate marketing en realiseren een sterke return on investment (ROI). Het is in wezen gratis reclame.

Belangrijk hierbij is dat het met performance marketing altijd gaat over adverteren op een performance marketing platform zoals Google Ads, Facebook, Instagram of een affiliate netwerk en dat de conversie centraal staat. 

De belangrijkste metrics waar je naar kan kijken in performance marketing?

  • Kosten per impressie (CPM): Het bedrag dat een adverteerder aan een uitgever betaalt per duizend keer dat zijn advertentie wordt getoond.  
  • Kosten per klik (CPC): Het bedrag dat een adverteerder alleen betaalt als er op zijn advertentie wordt geklikt
  • Kosten per verkoop (CPS): Het bedrag dat een adverteerder alleen betaalt als een verkoop direct wordt gegenereerd door een advertentie 
  • Kosten per Leads (CPL): Het bedrag dat een adverteerder betaalt wanneer deze een inschrijving ontvangt van een geïnteresseerde consument als direct gevolg van zijn advertentie. 
  • Kosten per acquisitie (CPA): Het bedrag dat een adverteerder betaalt wanneer een specifieke actie, zoals een verkoop, het invullen van een formulier of een klik, plaatsvindt.  
  • ROAS. De return on Ad spend. ROAS = (totale conversiewaarde / totale kosten),Roas wordt vaak uitgedrukt in een percentage

Deze prestatiegerichte campagnes worden afgerekend op het binnenhalen van leads, transacties of omzet. .

Het enige wat telt is: het realiseren van X resultaat tegen (of liever: binnen) X budget. Dit is een korte termijn gedachte die niet past binnen een klantgerichte marketingstrategie. Hier is niets mis mee, maar het zorgt er vaak voor dat branding doelstellingen uit oog worden verloren. Terwijl bewezen is door Les Binet en anderen dat investeren hierin zorgt voor groei en sales. Toch zien we vaak ook dat er gekeken wordt naar Vanity Metrics zoals CTR, Impression share en andere KPI’s. Deze zeggen wel iets, maar vertellen maar een gedeelte van het verhaal. 

Goede data is  de basis van performance marketing

Als je het meet, dan weet je het is vaak de stelling. De praktijk die we vaak zien is dat het vaak lastig is om uit data echte harde conclusies te trekken. Hierbij speelt vaak de “keuze” op welke KPI’s er gestuurd wordt een rol. Of er zijn teveel KPI’s of de business KPI’s matchen niet waarop je met performance marketing/media kan sturen. 

Wat is nu goede data? Voor ons dit dat je het als buro en als klant eens bent of op zoek durft gaan naar de metric de groei kan genereren. Dit model helpt te bepalen waar je op kan gaan sturen.

Hierbij is de volwassenheid van de organisatie van groot belang. Maar betekent dit nu dat als je stuurt op lifetime dat je succesvoller bent? Met deze tabel zie je snel waar je staat. 

 

Meer weten over performance marketing, je campagnes verbeteren of je digital maturity ontdekken. ? Met een 30 minuten quickscan halen we al veel punten naar voren. 

 

Menu