Performance Marketing | Kapitein op je dataschip?
Performance marketing is een marketingstrategie waarbij het resultaat van je investering in online marketing voorop staat. En waarbij je betaalt voor het resultaat per lead, click of andere voor jou belangrijke KPI. Performance marketing draait om de volgende kanalen:
- Native advertising
- Sponsored advertising
- Affiliate marketing
- Social media advertising
- Zoekmachine marketing (betaald = SEA, gratis = SEO).
In veel gevallen wordt betaalde media ingezet (ingekocht via o.a. digitale platformen als het Google Marketing Platform of Facebook). In ale deze kanalen kan je een specifieke doelgroep bereiken met deze specifieke platformen.
Belangrijk hierbij is altijd om te kijken naar:
- Target audience and segmentatie
- Ieder platform heeft verschillende targeting mogelijkheden. Maar er er is ook veel niet mogelijk.
- Bid
- Het bod dat je doet op de advertentieruimte betaalt in combinatie met veel andere factoren of je wel of niet getoond wordt.
- Kwaliteit en relavantie.
- Vertrouwen in je merk of de advertentie is voor veel consumenten een issue. Als je geen relevante boodschap hebt, je krijgt van de netwerken een lage kwaliteit rating dan zal je minder getoond worden.
- Conversie
- Vaak de uitkomst van performance marketing, maar ook voor branding kan performance marketing worden gebruikt.
In al deze kanalen is het belangrijk om te begrijpen wie de eigenaar is van de data. En vooral hier slim mee om te gaan. Tijdens een event van http://www.newpeople.nl heb ik hier in 2015 een uitgebreide presentatie over gegeven over het belang van first party cookies, de impact van ITP en nog veel meer.