Wat is SEMrush?
Op zoek naar een zwitsers zakmes voor digital marketing? SEMrush is een belangrijk gereedschap als je digital marketing met impact wilt bedrijven. Het is de enige tool die daadwerkelijk werkt voor zowel SEO, position tracking, concurrentie analyse nog veel meer.
Net als in veel online marketing tools, kun je zoek posities (van zoekwoorden) inzien en wie jouw organische concurrent is. Met Domain Insights kan je ook de URL van een concurrent opgeven om te zien waarop zij goed scoren in de organische of betaalde resultaten van Google (of andere zoekmachines).
SEMrush biedt:
- Inzicht in de organische zoekwoorden
- Concurrentie in de organische resultaten
- Google Ads concurrentie, Vergelijkbare zoekwoorden
- Inzicht per zoekwoord in zoekvolume, concurrentie, advertenties etc.
- Website fout analyses
- Rankings van zoekwoorden
- Backlink analysis
- Onpage SEO audits
- Google Shopping posities en concurrentie inzichten
Voorbeeld van een Benchmark:
Het gebruik van SEMrush is eenvoudig:
In SEMrush kun je eenvoudig projecten aanmaken per website. Het voordeel van zo’n project is dat je vanuit daar rankings kunt bijhouden, rapporten kunt laten maken en later terugvinden en vergelijken. Daarnaast heb je voor veel van de functies een project nodig om een audit op te kunnen aanvragen.
Start je met SEMrush? Maak dan dus direct per website een project aan. Daarnaast gebruiken we SEMrush om inzichten op te doen over de concurrentie van onze klanten. Hiermee verkrijg je waardevolle inzichten. Waar zijn de concurrenten aanwezig waar wij niet aanwezig zijn en waar scoort de concurrentie beter? Dit zijn belangrijke vragen die we onder andere beantwoorden met SEMrush..
Rankings van zoekwoorden bijhouden
SEMrush is als SEO tool vergelijkbaar met Moz. Gebruik je een van deze tools met name om rankings van zoekwoorden op te halen? Dan kun je beter SEMrush gebruiken, hier worden rankings dagelijks opgehaald. Bij MOZ wordt dit slechts wekelijks gedaan.
Backlink analyses
Wil je weten welke websites er nieuw naar je webshop linken? Gebruik dan het Backlink Audit rapport. SEMrush geeft hier precies aan wanneer een backlink voor het eerst is gemeten, wat de anchor tekst is, de mate van betrouwbaarheid (toxic score) en welke links zijn gebroken.
Toxic score
De toxic score geeft aan hoeveel risico deze backlink heeft. De score geeft een cijfer van 0 (goed) tot 100 (zeer slecht) aan. Deze score is gebaseerd op tal van factoren zoals de hoeveelheid en kwaliteit links die verwijzen naar de backlink en het aantal links op de website. Heeft een backlink een zeer hoge toxic score, dan kan dit domein worden disavowed via Google Webmaster Tools.
Mogelijkheden voor backlinks analyseren via ‘Backlink gap’
Deze functie gebruik je als je wilt zien welke domeinen allemaal naar je concurrenten linken, maar niet naar jou. Daarnaast kun je ook filteren op authority score. Deze statistiek is onder andere gebaseerd op de page-, domain- en trust score en weergeeft de kracht en populariteit van een domein. Met de authority score kan je dus direct de irrelevante domeinen eruit filteren. Deze optie vind je onder dashboard > Gap analysis > backlink gap.
Snel controleren hoeveel tekst concurrenten op de pagina hebben opgenomen met ‘SEO Content template’
Heb je een zeer belangrijk zoekwoord waarop je wilt ranken en je wilt eenvoudig zien hoe je concurrenten wat concurrenten hebben gedaan om te ranken? Dan kun je de functie SEO Content Template gebruiken. Hierbij worden aanbevelingen opgehaald op het gebied van content.
Deze tool noteert op basis van de top 10 zoekresultaten:
Welke gerelateerde zoekwoorden zijn opgenomen, vanaf welke domeinen wordt gelinkt naar je concurrenten in de top 10 en wat de gemiddelde lengte van de tekst is op de rankende pagina’s in de top 10. Met name dat laatste punt is nuttig om te weten bij het schrijven van content voor de pagina waarop je wilt ranken.
Technische SEO analyses doen met ‘Site audits’ rapporten. De site audit van SEMrush is een SEO technisch rapport waarmee je kunt zien hoe ‘gezond’ je website of webshop is.
Deze audit wijst je op onder andere:
- Duplicated content en dubbele meta informatie;
- Redirects, 4xx en 5xx errors;
- Leesbaarheid van de Sitemap;
- Welke Schema markup is opgenomen;
- Welke canonicals waar zijn opgenomen;
- Vind hreflang tag fouten.
Heb je de fouten opgelost? Dan kun je deze fouten afvinken. Dit is erg handig, want dan kom je ze daarna niet weer tegen.
Naast de hierboven genoemde mogelijkheden van SEMrush kun je nog veel meer met de tool. Zo kun je ook rapportages samenstellen met gegevens uit de tool en deze omzetten naar PDF-bestanden en deze gebruiken voor interne rapportage. Meer weten over SEMRUSH? Of zelf een audit doen?